Inloggen Kosmos

Kosmos

Onze bemiddelaars

De bemiddeling zorgt, naast de klokverkoop, voor de optimale prijs voor teler en afnemer. Onze salesmensen hebben in dat geval een 1 op 1 contact met de teler en de afnemer. De lijnen zijn kort. De persoonlijke connectie met een teler geeft ons zicht op de kwaliteit die geleverd kan worden en de unieke prijs die daar tegenover staat. Wij kennen onder andere de volumes van alle telers, weten wat ze per seizoen kunnen leveren en zoeken daar de geschikte afnemer bij.

Collega Pieter geeft in het receptenboek ook goed weer hoe de bemiddeling werkt:

“Het mooie aan dit werk is dat je een balans zoekt tussen kopers en telers waarbij wij natuurlijk in opdracht werken van de telers. Het verschil met andere bedrijven is dat de kopers hier ook iets van jou verwachten, daar bouw je óók een relatie mee op. Ik moet altijd afwegen of het realistisch is wat de telers willen, maar kopers hebben ook hun wensen. Het mooie van deze business is dat je niet alleen voor de beste prijs gaat, maar dat het ook een beetje geven en nemen is. Dat spel leer je als je hier werkt, echt heel leuk.” De verborgen rol van de veilingklok.

Van der Sluijs geeft aan dat de veilingklok tegelijk zijn vriend en vijand is. “De telers bieden hun producten aan en ik ben daar verantwoordelijk voor. Ze kunnen bemiddelen of via de klok verkopen. De klok heeft een functie als zakelijk instrument, maar dient ook als afgeleide van de prijs.” Het leuke is dat hij met allerlei mensen in aanraking komt. “Het mooie aan zo’n veiling is dat je levert aan de grote klanten die soms een hele trailer van een product bestellen, maar ook aan de detaillist die een kistje koopt.” Het onvoorspelbare kan hij ook waarderen. “De ene dag is een product veel waard en een dag later een stuk minder. Dat zorgt ervoor dat je altijd moet inspelen op de vraag. Externe factoren moet je goed in de gaten houden.

Normaliter kun je beter niet tot het laatste moment wachten voordat je iets verkoopt, maar het kan wel eens gunstig voor de prijsvorming zijn als je afwacht en de markt aanvoelt.” Die externe invloeden kunnen van alles zijn; het weer, de markt, maar ook de feestdagen. “Tijdens carnaval, gaan meer mensen op vakantie en dan is er wat minder vraag natuurlijk. Ook zonuren helpen mee; dan kan iets zomaar eerder op de markt komen.” Relaties opbouwen is essentieel in zijn vak. “Kijk, met mooi weer is het makkelijk ijs verkopen, maar je moet telers toch proberen te inspireren om klanten tevreden te stellen. Het is prettig dat je na een tijdje zoveel credits hebt opgebouwd dat ze jou hun handel toevertrouwen, want dat is nogal wat hoor.”

Ook lid worden?

Meer dan 100 leden zijn aangesloten bij Veiling Zaltbommel!